Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).

Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać w następujący sposób:
  1. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP  z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że Dyspozycja wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika.

  2. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Pełnomocnika) , wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu  tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.  

  3. Jeśli  Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD (i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu  tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę. Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne. Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.  


Pytanie 2. W jakim terminie Beneficjent jest zobowiązany złożyć w Funduszu Wniosek o płatność, który rozliczy uzyskaną uprzednio zaliczkę? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).

Odpowiedź na pytanie 2. Wniosek o płatność rozliczający zaliczkę musi być złożony najpóźniej do upływu 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą.

Pytanie 3. W jakim okresie Beneficjent jest zobowiązany zrealizować cały zakres rzeczowy przedsięwzięcia, określony we Wniosku o dofinasowanie  i umowie dotacji z prefinansowaniem?

Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo Wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?

 

Odpowiedź na pytanie nr 4.

Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z Funduszem, a nie Wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami odpowiada Beneficjent.

Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z prefinansowaniem wypłata zaliczki następuje na rachunek bankowy wykonawcy. Wyboru wykonawcy/wykonawców realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent - na własne ryzyko.
Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.


Pytanie 5. Jak prawidłowo wypełnić protokół odbioru w zakresie wykonania instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacji ciepłej wody użytkowej ?

Odpowiedź na pytanie nr 5.

Protokół należy wypełnić zgodnie ze wzorem protokołu odbioru prac wykonawcy obowiązującym dla danego naboru w ramach PPCP (wzór protokołu jest publikowany dla każdego naboru w wymaganej dokumentacji). Zgodnie ze wzorem protokołu należy w nim wymienić faktycznie wykonane rodzaje instalacji, model, moc, producenta urządzeń wchodzących w skład instalacji c.o./c.w.u i podać liczbę podstawowych elementów (szt., m, m2) .
Np.
- instalacja centralnego ogrzewania
Ogrzewanie podłogowe - ….. m2;
Zbiornik akumulacyjny/buforowy - model, marka i parametry techniczne;
Pompa obiegowa - model, marka i parametry techniczne, szt...;
Wymiana orurowania - materiał, .... m;
Izolacja termiczna instalacji- rodzaj, producent, ... m;
Grzejniki - model, marka i parametry techniczne, szt.;
Zawory termostatyczne - model, marka i parametry techniczne, szt. ;

- instalacja ciepłej wody użytkowej

Kolektory słoneczne - model, marka i parametry techniczne, nr na liście ZUM;
Pompa ciepła do c.w.u.- model, marka i parametry techniczne, nr na liście ZUM;
Urządzenie elektryczne do podgrzewania wody użytkowej inne niż pompa ciepła (bojler) - model, marka i parametry techniczne;
Zasobnik/Wymiennik c.w.u.- model, marka i parametry techniczne;
Obieg cyrkulacyjny, w tym pompa cyrkulacyjna - model, marka i parametry techniczne, szt...;
Wymiana orurowania - materiał, .... m;
Zawór mieszający (mieszacz) - model, marka i parametry techniczne, ….szt

Pytanie 6. Jakie koszty mogą być kwalifikowane w zakresie wykonania instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacji ciepłej wody użytkowej ?

Odpowiedź na pytanie nr 6.

Zgodnie z interpretacją NFOŚiGW w Warszawie (link poniżej) za kwalifikowane do dofinansowania mogą być uznane następujące elementy:

  1. w przypadku instalacji grzewczej bez zbiornika akumulacyjnego/buforowego – instalacja od sprzęgła hydraulicznego/grupy pompowej/zestawu mieszającego włącznie, do odbiorników, odbiorniki (grzejniki, ogrzewanie podłogowe z wylewką), powrót (w tym, jeśli dotyczy, kolektory słoneczne będące elementem hybrydowego systemu ogrzewania z nowym źródłem ciepła),

  2. w przypadku instalacji grzewczej ze zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym – instalacja od wyjścia ze zbiornika ciepła do odbiorników, odbiorniki (grzejniki, ogrzewanie podłogowe z wylewką), powrót do zbiornika (w tym, jeśli dotyczy, kolektory słoneczne będące elementem hybrydowego systemu ogrzewania z nowym źródłem ciepła),  

  3. instalacja c.w.u. – zbiornik c.w.u. oraz instalacja od wyjścia z zasobnika c.w.u. do punktów poboru, powrót do zasobnika c.w.u., obieg cyrkulacyjny, instalacja kolektorów słonecznych i pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej),

  4. równoważenie hydrauliczne – sprzęgło hydrauliczne oraz zawory równoważące, regulacja temperatury – głowice i zawory termostatyczne, elektroniczne regulatory pokojowe.


Zbiornik akumulacyjny/buforowy oraz c.w.u jest kwalifikowany do dofinansowania w ramach źródło ciepła, szczególnie w przypadku przedsięwzięć, w ramach których nie jest wykonywana modernizacja instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej. Zapisy programu nie ograniczają możliwości kwalifikowania zbiornika akumulacyjnego/buforowego oraz zbiornika c.w.u. w kategorii „instalacja centralnego użytkowania oraz instalacja ciepłej wody użytkowej”.

https://czystepowietrze.gov.pl/poprzednie-edycje/pytania-i-odpowiedzi/co-mozna-dofinansowa-oraz-wysokosc-dotacji/zrodla-ciepla-i-instalacje-co-cwu/1